Google My Business konsulent

Bliv synlig lokalt med Google My Business. Og få hjælp af en ekspert her.

Google My Business konsulent

Jeg hedder Esben Bock og arbejder til dag som Google My Business konsulent med at optimere og vedligeholde kunders profiler. Google My Business er gratis og nemt at bruge. Og du har mulighed for på ingen tid at blive synlig lokalt i Google Maps. Men dine konkurrenter har måske også fået øjnene op for platformen. Og derfor er det ikke længere nok at have en profil. Den skal være fuldt optimeret. Og så skal den være bedre end din konkurrenters.

Hvis du har behov for hjælp eller slet og ret vil outsource optimeringen af din Google My Business profil, er du velkommen til at tage kontakt til mig. Hvis du hellere vil arbejde selv med tingene, har jeg her nedenfor forklaret, hvordan du griber det an.

Hvad er Google My Business?

Google My Business er en gratis tjeneste fra Google, der hjælper lokale serviceudbydere med at blive synlige online.

En korrekt oprettet og veloptimeret profil vil typisk dukke op på prominente pladser i Googles søgeresultater og på Google maps. Og en god placering hos Google, giver som bekendt kunder i butikken! Der er derfor en hel del gode grunde til at få optimeret sin Google My Business profil.

Hvor bliver man synlig henne?

Ved almindelige søgninger på Google er resultaterne fra Google My Business placeret lige under de fire første AdWordsannoncer.

Ved søgninger på maps dukker resultaterne fra de lokale virksomheder op direkte på kortet. Og man kan som forbruger med få tryk få rutevejledninger og ringe op til virksomheden.

Hvad er fordelen ved Google My Business?

Der er overraskende mange og store fordele ved Google My Business:

  • Det er gratis at komme i gang
  • Det er effektivt
  • Det er forholdsvist nemt at gå til.

Alligevel er der mange virksomheder, der mangler at drage den fulde nytte af mediet.

Stort potentiale for mange

Men virksomhederne ved typisk ikke, hvad de går glip af. Jeg ser konti med mere end 100 opkald pr måned via deres Google My Business profil. Og jeg ser konti med flere tusind visninger pr måned af virksomheden i både søgninger og på maps.

Der er altså mulighed for at få overraskende stor synlighed og tilmed kundehenvendelser, hvis Google My Business er ordentligt sat op.

Spar tusindvis af kroner ved at investere i Google My Business

Hvis den mængde trafik og den mængde leads skulle skaffes via AdWords, ville det typisk koste tusindvis af kroner hver måned. Og skal man skal op den samme mængde henvendelser via de organiske søgeresultater med søgemaskineoptimering, skal man op og ligge i top 3.

Men man kommer som regel ikke op i top 3 i googles organiske søgeresultater uden knofedt eller penge, når vi taler søgemaskineoptimering. Derfor skal man benytte Google My Business, da platformen i mange tilfælde kan gøre en synlig på side 1 (!)

Ingen tid at spilde

Der er derfor ingen tid at spilde i forhold til til Google My Business. Det gælder bare om at komme i gang og få sat sin profil korrekt og grundigt op. På den måde er din virksomhed med i konkurrencen og at opsnappe kunder, der er på udkig efter netop din service i dit lokalområde.

Vigtige elementer i god profil

  1. For at få synlighed skal du selvfølgelig tilføje den rette information om din virksomhed, åbningstider, adresse og beskrivelse. Du bør og også tilføje åbningstider i helligdage.
  2. Billederne bør være gode, men ikke manipulerede via f.eks. Photoshop. Og der bør være billeder af en række elementer fra virksomheden, indenfor, udenfor, af produkterne, af teamet osv osv.
  3. For nylig fik man også mulighed for at oprette indlæg. Ved at oprette indlæg kan man dele nyheder. Og nyhederne bliver set både på ens profil og i Googles søgeresultater. På den måde lægger Google op til, at man begynder at bruge sin profil som et socialt medie, hvor man aktivt og jævnligt kommunikerer med sine kunder og andre interessenter.
  4. Der er også kommet en QaA funktion, spørgsmål og svar. Det kan måske syne som en detalje for mange, men vil give yderligere synlighed og information til kunderne.
  5. Sidst men ikke mindst skal der jo også anmeldelser til. Jo flere anmeldelser, jo bedre. Der skal også svares på anmeldelserne, ligesom der skal på andre anmeldelsesplatforme. Og svarene vil 

Skal du have hjælp til optimering eller opsætning?

Jeg har hjulpet en del virksomheder med at opsætte og optimere deres Google My Business profiler. Og hver gang overrasker det mig, hvor meget de får ud af det. Så kontakt mig, hvis du også vil drage den fulde nytte af tjenesten fra Google.